Z czego wynikają różnice w wycenach stron WWW i jak porównać oferty?

Porady i materiały

Z czego wynikają różnice w wycenach stron WWW i jak porównać oferty?

Wersja wideo
Wersja tekstowa

Powszechną praktyką jest wysyłanie zapytań ofertowych do kilku różnych agencji. Klientów często zaskakuje to, jak zróżnicowane są otrzymywane propozycje pod względem ceny.

Postanowiłem przeprowadzić eksperyment, by sprawdzić, z czego biorą się rozbieżności w wycenach stron WWW i jak wybrać spośród nich najlepszą ofertę.

Jak wybrać najlepszą agencję do stworzenia strony WWW? Założenia eksperymentu

W sierpniu 2022 roku wysłałem zapytanie ofertowe do 45 agencji z Gdańska, Gdyni, Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Na tej podstawie przygotowałem analizę, która w założeniu ma zwrócić uwagę na kluczowe czynniki wpływające na wycenę i ostatecznie pomóc wybrać właściwą agencję do konkretnego typu zleceń.

Specyfikacja strony WWW w wysłanym przeze mnie zapytaniu ofertowym prezentowała się następująco:

Od agencji otrzymałem bardzo zróżnicowane oferty. Wycena stworzenia strony WWW o powyższych funkcjonalnościach kosztowałaby mnie od 2 tys. zł netto do aż 47 tys. zł netto.

Aby zrozumieć, z czego wynika ta różnorodność, posortowałem i opisałem otrzymane oferty. Na tej podstawie wyszczególniłem 4 podstawowe kategorie, do których przyporządkowałem agencje:

Podział ten zawiera nieoficjalne nazwy o charakterze funkcjonalnym, stworzone na potrzeby tego materiału.

Powyższe rozróżnienie zostało zarysowane w kontekście 4 głównych składowych wycen w otrzymanych ofertach. Wypisałem je na poniższej grafice:

Słabe i mocne strony agencji tworzących strony internetowe

Na podstawie wymienionych powyżej założeń opisałem otrzymane oferty i zestawiłem je w kolejności od najtańszych do najdroższych:

Jeśli chcesz zapoznać się z bardziej szczegółowym omówieniem każdego typu agencji, zajrzyj do załączonego materiału video. Poniżej znajdziesz rozpiskę z przedziałami czasowymi, w których mieszczą się opisy:

  • Agencje szablonowe: od 3:57 do 8:59.
  • Agencje marketingowe: od 9:00 do 12:55.
  • Agencje software’owe: od 12:56 do 14:47.
  • Agencje brandingowe: 14:48 do 17:07.

Z powyższego zestawienia można wyciągnąć kilka istotnych wniosków.

Charakter usług agencji szablonowych

Agencje szablonowe oferują najtańsze usługi. Wiąże się to jednak z otrzymaniem strony na gotowym szablonie, do którego nie ma się praw autorskich (tylko licencję). Używa go tysiące innych firm, więc trudno o wyróżnienie się. Ponadto pozycjonowanie takiej strony będzie utrudnione, bo szablon przeładowany jest niepotrzebnym kodem.

Takie projekty dobrze się sprawdzą, gdy strona internetowa jest tylko wizytówką, a nie głównym narzędziem do pozyskiwania klientów.

Różnice między agencjami marketingowymi i software’owymi

Różnice cenowe między agencjami marketingowymi i software’owymi są stosunkowo niewielkie. Natomiast realizowane przez nie projekty znacząco się różnią.

W agencji marketingowej trzonem jest ekipa graficzna i marketingowa, a zespół programistyczny operuje wyłącznie prostymi językami programowania.

Z kolei agencja software’owa charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem programistycznym i technologicznym. Takie zespoły obsługują więcej języków, w tym te trudniejsze. Oferują jednak słabe wsparcie marketingowe.

Jeśli główny nacisk kładzie się na projekt technologiczny lub jest to skomplikowana realizacja, warto udać się do agencji software’owej. Szczególnie jeżeli aspekt graficzny staje się drugorzędny lub ma się własny zespół graficzny i marketingowy.

Wycena usług agencji brandingowych

Ostatni typ agencji – brandingowy – oferuje usługi podobne do tych co agencje marketingowe, ale na wyższym poziomie i w większej skali. To najlepszy wybór, aby np. zbudować zaawansowaną strategię komunikacyjną marki w połączeniu z globalną kampanią marketingową na poziomie najbardziej znanych brandów.

Na wyceny proponowane przez powyższe typy agencji wpływa też ich liczebność na rynku. Agencji szablonowych jest najwięcej, bo około 70%. Agencje marketingowe i software’owe stanowią niecałe 30% pozostałych firm. Z kolei agencje brandingowe to w zasadzie promil, jest ich stosunkowo niewiele. Wływa to na proponowanie przez nie najwyższych cen.

Porównanie oferty Studio Brothers z innymi agencjami

W porównaniu z propozycjami innych agencji oferta Studio Brothers jest mniej więcej na środku skali.

Koszt wykonania założonej realizacji wyniesie u nas około 12 tys. zł. Oznacza to, że nasze usługi w porównaniu z agencjami szablonowymi będą nawet 3-krotnie droższe. Z kolei w zestawieniu z ceną usług agencji brandingowych – będziemy 3-krotnie tańsi.

Tak to wygląda na wykresie:

A jak to zestawienie wyglądałoby w przypadku możliwie najprostszej realizacji? Wysłaliśmy tym samym firmom kolejne zapytanie o stworzenie strony WWW. Specyfikację nowego projektu wraz z wycenami znajdziesz na poniższej grafice:

Usługi Studio Brothers kosztowałyby ok. 8 tys. zł netto. Najtańsza oferta wyniosła 1,5 tys. zł netto. Średnia wycena mieściła się w przedziale od 7 do 13 tys. zł netto.

Co ciekawe, tym razem nie odezwała się żadna agencja brandingowa. Projekt był zbyt mały, by takie firmy się nim zainteresowały.

A jak wyglądałoby to w bardziej skomplikowanym projekcie? Zapytaliśmy o klasyczny projekt dla firmy developerskiej z kilkoma skomplikowanymi funkcjami:

Nasze usługi wyceniliśmy na 24 tys. zł netto. Pozostałe oferty mieściły się w przedziale od kilkunastu do 65 tys. zł netto.

Co godne odnotowania, agencje szablonowe nie są tu w stanie złożyć oferty, bo stworzenie wymaganych funkcji wymaga dużych zdolności programistycznych. Takie firmy raczej nie zatrudniają programistów z takimi kompetencjami.

Skąd wynikają różnice w wycenach stron WWW? Podsumowanie

Jak widać na załączonych materiałach, zasada cenowa jest uniwersalna przy każdym projekcie. Najtańsze są zawsze agencje szablonowe, a najdroższe – brandingowe.

Jedynie znajdujące się w środku stawki agencje marketingowe i software’owe mogą zamieniać się miejscami. To zależy od tego, czy projekt ma charakter bardziej marketingowy, czy technologiczny. Jednak w większości przypadków wyceny tych agencji są do siebie bardzo zbliżone.

Wróć do bazy wiedzy
autor
Konrad Ratajczak
CO - BROTHER AT STUDIO BROTHERS
konrad@studiobrothers.pl