Czy usługa SEO (pozycjonowania) jest dla każdego?

Usługa pozycjonowania stron internetowych jest równie popularna, jak ta dotycząca ich tworzenia. Mam też nieodparte wrażenie, że na rynku jest znacznie więcej firm zajmujących się pozycjonowaniem niż tych, które je projektują. 


Czy w takim razie, to oznacza, że każdy kto posiada stronę internetową powinien skorzystać z usługi jej pozycjonowania? 

Odpowiedzi zapewne nie ułatwia nam fakt, że część osób oferująca te usługi rozbija ją na dwie części, co sprawia, że klienci są jeszcze bardziej zdezorientowani. Rozbicie to polega na rozróżnieniu usług SEO oraz osobno - pozycjonowania. W największym uproszczeniu SEO odnosi się według tego podziału do zadań wykonanych na samej stronie internetowej np. dopasowanie treści, a pozycjonowanie do działań poza nią - jak np. pozyskiwanie linków prowadzących do strony z zewnętrznych serwisów. I tu należy podkreślić, że jest to specyfika polskiego rynku. 

W Stanach Zjednoczonych - kraju, w którym ta usługa powstała, takiego rozróżnienia się nie stosuje i pod pojęciem SEO (search engine optimization), rozumie się wszystkie działania zmierzające do poprawy pozycji naszej strony internetowej w wyszukiwarce - zarówno te na samej stronie jak i poza nią.


Kolejnym elementem, który wprowadza nieco zamieszania są kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google. W pewnym uproszczeniu cele pozycjonowania i kampanii są takie same - pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania w Google, lecz są też istotne różnice, które prezentuję poniżej:

 

SEO (Pozycjonowanie)

Kampania w Google

Czas po którym nastąpi efekt

Trudny do określenia - może być 6 mies., może być 12 mies. lub może nie nastąpić on nigdy

Natychmiast

Koszty

Wynagrodzenie dla agencji, która prowadzi działania, np. 1000 zł/mies.

Koszt za każde unikalne kliknięcie w link z adresem Twojej strony, np. 2 zł/kliknięcie

Oznaczenie „reklama”

Nie występuje

Przy wyniku wyszukiwania pojawia się oznaczenie, że wynik jest efektem prowadzonej kampanii reklamowej

Odpowiedzmy zatem na pytanie czy każda strona internetowa powinna podlegać działaniom SEO? 

Według mnie - nie do końca. Głównym powodem, dla którego takie jest moje zdanie w tej sprawie jest czas. Czas, po którym odczujemy realne skutki pozycjonowania strony internetowej. Będzie on różny dla różnych stron, branż oraz tego czy mówimy o pozycjonowaniu w skali lokalnej (np. miasta) czy ogólnokrajowej, czy jeszcze szerzej - ogólnoświatowej. Najczęściej spotykanym okresem obowiązywania umowy na usługę pozycjonowania jest okres 12 mies. I myślę, że jest to właściwy czas, po którym jesteśmy w stanie zweryfikować i ocenić wpływ prac związanych z SEO. Pamiętam, że kiedy około 3 temu zająłem się pozycjonowaniem naszej strony www.studiobrothers.pl, dojście z pozycji poza pierwszą setką wyników do pozycji 1-3 na hasła typu „strony internetowe”, „strony www” i podobne zajęło mi prawie 6 miesięcy. Było to pozycjonowanie lokalne (w Gdańsku) i warto wspomnieć, że nie zaczynałem zupełnie od zera. Moja domena była wtedy już od roku w sieci, co też ma pewne znaczenie. Co ciekawe, wykonane wtedy działania przynoszą efekty do dziś. W chwili pisania tego artykułu, nadal lokalnie moje wyniki są na pozycjach 1-3 na interesujące mnie słowa kluczowe. Jednakże, po tamtej półrocznej ofensywie SEO-wej nic już później w tym temacie nie robiłem, a wynik nadal się utrzymuje. 

Podsumowując - usługa pozycjonowania dla strony, która nie jest w stanie poczekać na wynik minimum 6-12 mies. nie ma większego sensu, gdyż raczej trudno sobie 

wyobrazić, aby efekty przyszły szybciej.

Dlatego jeśli np. moja działalność polegałaby na organizacji eventu, który odbędzie się za 3 miesiące to raczej skupiłbym się na kampaniach w Google i promocji w social media, niż na pozycjonowaniu. Podobnie postąpiłbym gdybym wybudował kilka domów i chciałbym je szybko sprzedać. Tutaj też postawiłbym na promocję na portalach nieruchomościowych, w social mediach i kampanii w Google, zamiast trwonić budżet i czas na pozycjonowanie. Natomiast w sytuacji, w której moja oferta byłaby tak samo aktualna za pół roku, za rok, czy kilka lat - zadbałbym o pozycjonowanie. 


Kiedy jest najlepszy czas aby zacząć poprawiać pozycję swojej strony w Google. Najlepszy czas był rok temu :) Długie oczekiwanie na efekty nie jest tym co leży w naszej ludzkiej naturze, ale ten czas i tak szybko minie. Po prostu wykorzysta go Twoja firma lub jakaś inna.

Konrad Ratajczak
Managing Partner