Jak napisać zapytanie ofertowe i czym różni się ono od briefu?

Porady i materiały

Jak napisać zapytanie ofertowe i czym różni się ono od briefu?

Wersja wideo
Wersja tekstowa

Jedną z pierwszych rzeczy niezbędnych do zlecenia stworzenia strony internetowej jest napisanie zapytania ofertowego. W tym materiale dowiesz się, co to jest, z czego składa się wzorcowe zapytanie ofertowe oraz czym różni się ono od briefu.

Różnice między briefem a zapytaniem ofertowym

Zapytanie ofertowe i brief często są ze sobą mylone. Dlatego tak ważne jest, by znać zasadniczą różnicę między nimi.

Polega ona na tym, że zapytanie ofertowe powinno odpowiadać na pytanie dotyczące tego, CO ma być na stronie.

Z kolei brief powinien informować, JAK ma być na nowej stronie internetowej.

Tę różnicę dobrze obrazuje poniższe zestawienie:

Oznacza to, że do stworzenia zapytania ofertowego NIE trzeba koncentrować się na aspektach wizerunkowych, takich jak kolorystyka strony czy jej wygląd (np. nowoczesna, profesjonalna, minimalistyczna).

Te rzeczy powinny znaleźć się w briefie. Nie mają one wpływu na wycenę usługi stworzenia strony internetowej.

Co w takim razie powinno zawierać przykładowe zapytanie ofertowe?

Zapytanie ofertowe do stworzenia strony WWW – wzór

Poznasz teraz 5 elementów, z których powinno się składać wzorowe zapytanie ofertowe.

1. Adres Twojej obecnej strony

Najlepszym sposobem na opisanie, co jest do zrobienia oraz dowiedzenie się, ile to może kosztować, są przykłady. Jeśli masz już stronę internetową, dołącz do zapytania ofertowego link do niej. Nawet jeśli planujesz ją całkowicie zmienić.

To ważne, ponieważ Twoja strona dalej będzie sprzedawać te same usługi i produkty co wcześniej. A programista dzięki temu dokładnie pozna charakter Twojej działalności.

2. Adres strony Twojej bezpośredniej konkurencji

Warto też wzorować się na konkurencji. To szczególnie ważne, jeśli jeszcze nie masz swojej strony internetowej.

Podczas wskazywania witryn konkurencji weź pod uwagę typ prowadzonej przez nich działalności (najlepsza będzie taka sama jak Twoja), a nie warstwę graficzną ich stron.

Przede wszystkim zwróć uwagę na aspekty cenotwórcze, np. liczbę zakładek czy funkcjonalności.

W opisie konkurencji dobrze jest też wskazać, które elementy będą przydatne również u Ciebie, np. wysyłka newslettera, tłumaczenie na języki obce. Dzięki temu programista będzie wiedział, czym się inspirować podczas tworzenia specyfikacji do wyceny.

Pamiętaj, że wygląd, kolorystyka, typografia czy zdjęcia nie mają wpływu na wycenę.

Wskazanie strony konkurencji to najlepszy sposób, aby pomóc w rzetelnej wycenie projektu WWW.

3. Wielkość strony (liczba podstron)

W naszej firmie rozmiar strony jest jednym z kluczowych czynników przy wycenie. To ten czynnik determinuje, ile pracy i czasu zajmie ukończenie projektu oraz ile to będzie kosztowało.

We wzorcowym zapytaniu ofertowym bardzo przydatna będzie lista podstron, która pomoże w określeniu skali projektu.

Co istotne, podstrona to nie zakładka. Podstrona zawsze ma unikalny adres URL. Z kolei na podstronę może składać się wiele zakładek (np. zakładka z listą aktualności i zakładka dla wpisu).

Aby poznać planowaną liczbę podstron, warto zrobić mapę strony. Na przykład taką:

4. Funkcjonalności na stronie internetowej

To drugi główny czynnik wpływający na wycenę strony. Każdy projekt może przewidywać zupełnie inny zestaw funkcji.

Na poniższej grafice znajdziesz najczęściej implementowane funkcjonalności w realizowanych przez nas zleceniach:

Wymienione zostały tu zarówno ogólne funkcje, które mogą pojawić się na każdej stronie (np. wielojęzyczność), jak i funkcje specjalistyczne, które sprawdzą się tylko w wybranej branży (jak mapowanie apartamentów w działalności developerów).

W zapytaniu ofertowym koniecznie wymień wszystkie funkcje, które chcesz mieć na stronie. Dobrą praktyką jest też załączenie linku prowadzącego do witryny, gdzie dana funkcja została zaimplementowana.

Jeśli jednak chcesz mieć u siebie na stronie niepowtarzalną funkcjonalność, której nie ma nikt inny na rynku, poinformuj o tym wybraną agencję i twórz z nią zapytanie ofertowe od podstaw.

Dzięki temu specjaliści już na początku podpowiedzą, jakie rozwiązania mogą się sprawdzić w danej sytuacji, aby precyzyjniej wycenić projekt.

5. Usługi dodatkowe

W tej grupie znajdują się wszystkie pozostałe usługi mające wpływ na wycenę stworzenia strony i o których należy wspomnieć. Są to na przykład:

  • pozycjonowanie w Google (SEO);
  • przygotowanie treści (copywriting);
  • projekt logo (np. stworzenie księgi znaku) lub innych elementów graficznych;
  • zorganizowanie sesji zdjęciowej lub materiałów video.

Jak napisać zapytanie ofertowe? Podsumowanie

We wzorowym zapytaniu ofertowym powinno się znaleźć 5 poniższych elementów, które usprawnią wycenę zlecenia:

  1. Wskazanie Twojej obecnej strony (jeśli istnieje).
  2. Wskazanie bezpośredniej konkurencji i elementów, którymi warto się inspirować (ze zwróceniem uwagi na funkcjonalności i rozmiar strony, a nie jej wygląd).
  3. Opis przewidywanego rozmiaru strony (liczba podstron).
  4. Opis oczekiwanych funkcjonalności.
  5. Wszystkie usługi dodatkowe, związane np. z projektem grafik, video czy treści.

Wróć do bazy wiedzy
autor
Konrad Ratajczak
CO - BROTHER AT STUDIO BROTHERS
konrad@studiobrothers.pl