Jak napisać brief do strony WWW?

 
W tym materiale dowiesz się, dlaczego brief niekoniecznie musi być potrzebny do wyceny usługi stworzenia strony WWW.
Poznasz też najważniejsze elementy, które powinien zawierać brief, a także przekonasz się, czym różni się on od zapytania ofertowego.

 

Różnice między briefem a zapytaniem ofertowym

Przed wyzwaniem napisania briefu i zapytania ofertowego stanie każdy, kto będzie chciał zlecić stworzenie nowej strony WWW. Ważne, by znać różnice między nimi, ponieważ służą one do zupełnie innych celów.

Najważniejsze cechy obu typów dokumentów znajdziesz poniżej:

Co istotne, zapytanie ofertowe, czyli to, co ma być na stronie (np. liczba zakładek, wdrożone funkcjonalności), determinuje cenę jej stworzenia.

Z kolei brief określa, jak na końcu będzie wyglądała Twoja strona WWW.

Wynika z tego, że brief nie jest konieczny do wyceny tej usługi. Okazuje się jednak równie ważny co zapytanie ofertowe.

Dlatego dowiesz się teraz, z czego powinien składać się brief.

 

Jak napisać brief? Poradnik w 5 krokach

Poznasz teraz 5 elementów, z których składa się dobrze napisany brief do stworzenia nowej strony WWW.

 

1. Napisz, czym się zajmujesz

Określ dokładnie charakter Twojej działalności. Aby to zrobić, odpowiedz na poniższe 3 pytania:

  • Jakie produkty lub usługi sprzedajesz?
  • Jakie problemy klientów rozwiązujesz i w jaki sposób to robisz?
  • Jakie wyzwania pozwolą im pokonać Twoje produkty lub usługi?

 

2. Opisz swoją konkurencję i otoczenie konkurencyjne

Powyższe rozgraniczenie zastosowałem celowo. Twoja konkurencja jest prosta do opisania, ponieważ oferuje dokładnie to samo co Ty i sprzedaje to w ten sam sposób.

Z kolei otoczenie konkurencyjne jest szerszym pojęciem. To wszystkie formy działalności prowadzące do tych samych efektów, które zapewniają również Twoje produkty lub usługi. Jednak osiągają to innymi metodami.

Poniższe zestawienie dokładnie zobrazuje Ci różnicę między konkurencją a otoczeniem konkurencyjnym:

To rozróżnienie jest bardzo istotne, ponieważ klient będzie porównywał Twoje usługi zarówno z konkurencją, jak i z otoczeniem konkurencyjnym.

 

3. Ustal, jaka jest grupa docelowa Twoich usług lub produktów

Zachęcam, by nie robić tego w archaiczny sposób, to znaczy za pomocą takich wyznaczników jak płeć, wiek czy wykształcenie. To rozwiązanie w nowoczesnym marketingu już się nie sprawdza.

Zamiast tego, stwórz obraz modelowego klienta i spróbuj przekazać (w kontekście Twoich usług lub Twojego produktu):

  • Jakie wartości ceni?
  • Czego się obawia?
  • Jak podejmuje decyzje?

Podczas odpowiadania na te pytania weź pod uwagę proces decyzyjny klienta. Może być on krótki, jak w sytuacji zakupu butów, gdy osoba po prostu widzi i nabywa produkt.

A może proces jest długi i wieloetapowy, jak przy zakupie mieszkania? W tym wypadku przed podjęciem decyzji dochodzi do konsultacji z rodziną, przeprowadzenia researchu na rynku i porównania ofert.

Jest to istotne, ponieważ Twoja strona internetowa powinna odzwierciedlać proces decyzyjny, zbijać obawy z nim związane i brać pod uwagę wartości, którymi kieruje się klient.

 

4. Pokaż, jakie są Twoje przewagi nad konkurencją

W tej materii poszczególne czynniki zależne są od charakteru branży i firmy. Dlatego poniżej wymienię tylko kilka ogólnych cech, którymi Twój biznes może się wyróżniać. Są nimi:

  • cena;
  • czas realizacji usługi bądź dostawy produktu;
  • długość gwarancji;
  • warunki płatności;
  • cechy nietransakcyjne, takie jak wygląd produktu czy badania potwierdzające jego skuteczność.

Wszystkie cechy, które wpływają na korzystny wygląd Twojego produktu, muszą wyraźnie wybrzmieć w briefie, bo determinują to, co będzie pokazywane na Twojej stronie.

 

5. Jakie są mierzalne i niemierzalne cele, które dotyczą Twojej strony?

Cele mierzalne, jak wskazuje nazwa, można zmierzyć, np. za pomocą Google Analytics. To np. dane na temat sekcji, zakładek czy przycisków na stronie.

Z kolei cele niemierzalne mają charakter ogólny, marketingowy. Dzięki nim Twoja strona powinna wywołać u odbiorcy określone wrażenie.

Przykłady obu typów celów znajdziesz na poniższym zestawieniu:

Do niemierzalnych celów strony internetowej zaliczam też tzw. cele obsługowe. Są nimi np. wszelkiego rodzaju usprawnienia obsługi pacjentów, które mają sprawić, by przychodzili na badania.

Może to polegać na zautomatyzowaniu procesu przekazywania informacji poprzez wysyłanie formularzy po badaniu oraz wysyłaniu maili ze wskazówkami, jak powinni postępować po badaniu.

To zatem funkcje, które niewątpliwie poprawiają jakość obsługi klienta, ale ich wpływu na biznes nie da się jednoznacznie zmierzyć.

 

Jak stworzyć dobry brief? Podsumowanie

Aby przygotować skuteczny brief do stworzenia nowej strony internetowej, odpowiedz na 5 poniższych pytań:

  1. Czym się zajmujesz?
  2. Kim jest Twoja konkurencja i jakie jest Twoje otoczenie konkurencyjne?
  3. Jaka jest Twoja grupa docelowa?
  4. Jakie są Twoje przewagi nad konkurencją?
  5. Jakie cele ma realizować Twoja strona?
Autor
Konrad Ratajczak
CO - BROTHER AT STUDIO BROTHERS
[email protected]
Przeczytaj również