Jaka jest różnica pomiędzy dobrą, a kiepską stroną internetową?

Porady i materiały

Jaka jest różnica pomiędzy dobrą, a kiepską stroną internetową?

Wersja wideo
Wersja tekstowa

Pandemia zmieniła sposób, w jaki ludzie postrzegają strony internetowe. To już nie tylko wizytówka firmy. To Twój handlowiec, który pracuje całą dobę przez 7 dni w tygodniu. W tym czasie opowiada historie, komunikuje Twoje wartości, zbija obiekcje klientów i daje im konkretne odpowiedzi. To sprawia, że jest to obecnie Twoja najważniejsza inwestycja w obszarze pozyskiwania klientów.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak w ostatnich latach zmieniła się rola strony internetowej.
  2. Jakie zadania i cele pomoże Ci zrealizować dobra strona internetowa.
  3. Co powinno znaleźć się na dobrej stronie internetowej.

Dlaczego strona internetowa stała się tak ważna?

Strona internetowa w ciągu ostatnich 3 lat stała się jednym z głównych czynników mających wpływ na sprzedaż w firmie. Jest to wynik nasilenia się dwóch nakładających się tendencji – pandemii oraz zmiany nawyków zakupowych.

Wpływ pandemii

Lockdowny i obawy przed zachorowaniem na długo ograniczyły kontakty międzyludzkie. Sprawiły też, że coraz więcej decyzji zaczęliśmy podejmować zza monitora. Choć teraz już nie ma tak restrykcyjnych ograniczeń, pewne przyzwyczajenia pozostały. Zminimalizowało to skuteczność sprzedaży poprzez spotkanie i rozmowę z właścicielem czy handlowcem.

Zmiana nawyków zakupowych

Obecnie klienci chcą sami kupować i nie lubią, jak im się coś sprzedaje. Dlatego stają się coraz mniej chętni na spotkania czy rozmowy telefoniczne. A nawet jeśli do nich dochodzi, wcześniej sami się edukują za pomocą materiałów dostępnych w sieci i podejmują wstępne decyzje. Ułatwia im to wszechobecny content marketing – niemal na każde zapytanie znajdzie się artykuł, podcast czy video.

Strona internetowa jest wsparciem handlowca. Lub jego zastępcą

Jeśli chcesz zrozumieć, jak profesjonalna strona internetowa wspiera w sprzedaży, powinieneś najpierw poznać modelową drogę użytkownika w Internecie:

  1. Poszukiwanie koncepcji.
  2. Wstępne rozpoznanie.
  3. Porównanie.
  4. Wybór.

Dobra strona internetowa ułatwia klientowi decyzyjność na każdym z wymienionych etapów i doprowadza go do zakupu. Jeśli jest źle zrobiona, wywołuje ona odwrotny efekt – utrudnia decyzyjność oraz skłania użytkownika do poszukiwania rozwiązań w innym miejscu.

Jakie są zadania dobrze zrobionej strony internetowej?

Profesjonalna strona WWW realizuje kilka istotnych celów:

  • Pomaga dokonać zakupu.
  • Pokazuje, jak Twoja firma jest w stanie rozwiązać problemy klienta.
  • Pozwala realizować cele klienta.
  • Umożliwia spełnienie aspiracji użytkownika.
  • Przedstawia korzyści ze współpracy z Twoją firmą.
  • Prezentuje Twoją ofertę i daje możliwość porównania jej z konkurencją.

Aby Twoja strona mogła wykonać te zadania, podczas jej tworzenia musisz pamiętać o paru istotnych kwestiach.

Czym charakteryzuje się dobra strona internetowa?

Budowanie strony WWW firmy nie może się ograniczać wyłącznie do dbałości o kwestie techniczne. Musi być też atrakcyjna wizualnie, czytelna oraz nastawiona na potrzeby konkretnego odbiorcy. Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych cech, którymi powinna cechować się Twoja witryna, aby realizowała założone cele.

Twórz z myślą o konkretnej grupie docelowej

Dobra strona internetowa nie jest dla wszystkich, tylko dla Twoich kluczowych klientów. Stwórz personę, czyli modelowego użytkownika, który zechce korzystać z Twoich usług. Weź też pod uwagę wspomnianą wcześniej podróż klienta.

Prowadzisz już biznes? W takim razie najlepiej znasz problemy, pytania i potrzeby Twoich klientów. Jeśli na tej bazie zbudujesz stronę internetową, z pewnością będzie ona skutecznie promowała Twoje usługi.

Stosuj regułę „mobile first”

Obecnie podstawowym sprzętem większości ludzi nie jest komputer, a smartfon. Potwierdza to stosunek korzystania z internetu na świecie. Urządzeń mobilnych używa 55,4% użytkowników, a komputerów – jedynie 41,88%. Dlatego dziś powinno się projektować witryny z myślą właśnie o smartfonach, a dopiero później dostosowywać je do komputerów.

Zadbaj o aspekty wizualne strony WWW

W przypadku stron internetowych wygląd ma znaczenie. Jeśli coś w tym aspekcie będzie przeszkadzało użytkownikowi, to po prostu z niej wyjdzie.

Oto lista rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę:

  • Rozmiar i rodzaj fontów – bezpiecznym wyborem są np. Roboto czy Lato. Odpowiednią czytelność zapewnią fonty w rozmiarze 14–16.
  • Pogrubienia i punktory – dzięki nim czytelnik zapozna się z najważniejszymi informacjami, nawet jeśli tylko skanuje tekst.
  • Odpowiednia długość tekstu – oprócz chwytliwego hasła konieczny będzie też opis, który rozwieje wątpliwości zakupowe odbiorcy.
  • Spójny design – zadbaj o odpowiednią kolorystykę, która będzie współgrała z koncepcją. Uzupełnij stronę ładnymi zdjęciami (własnymi lub z płatnych stocków) lub grafikami (najlepiej wektorowymi – lepiej się skalują), które przeplatają się z dobrze zaprojektowanym tekstem.
  • Przemyśl rozmieszczenie sekcji CTA, banerów, sliderów, animacji i przycisków – zwracają one uwagę odbiorcy, więc zamieść w nich najważniejsze informacje.

Odpowiadaj na pytania, zanim zada je klient

Postaraj się dać użytkownikowi jasne odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Jak wygląda współpraca z Twoją firmą?
  • Jak rozwiązujesz ewentualne problemy?
  • Jakimi realizacjami możesz się pochwalić, by udowodnić swoje umiejętności?
  • Jak długo trwa realizacja zlecenia?
  • Jaka dajesz gwarancję, że Wasza współpraca będzie owocna?

Pytań może być znacznie więcej. Jednak nie na wszystkie powinieneś odpowiadać. Dlaczego? Bo klient szuka odpowiedzi, by zminimalizować ryzyko. Jeśli przekażesz mu coś, co je zwiększy, możesz mieć pewność, że klient wybierze konkurencję.

Wróć do bazy wiedzy
autor
Konrad Ratajczak
CO - BROTHER AT STUDIO BROTHERS
konrad@studiobrothers.pl