4 typy agencji, na które możesz trafić, wysyłając zapytanie ofertowe

Porady i materiały

4 typy agencji, na które możesz trafić, wysyłając zapytanie ofertowe

Wersja wideo
Wersja tekstowa

Podejmujesz decyzję, że chcesz stworzyć nową stronę internetową. I od razu pojawia się problem – komu zlecić to zadanie? Na polskim rynku będziesz mógł skorzystać z usług setek, jeśli nie tysięcy agencji internetowych. Którą z nich w takim razie warto wybrać? Na co zwracać uwagę przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu współpracy?

Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się:

  1. Z jaką agencją powinieneś nawiązać współpracę, biorąc pod uwagę Twoje oczekiwania.
  2. Jakie są różnice w cennikach danych agencji.
  3. Jaki typ usług oraz jaką formę wsparcia zaoferują Ci wymienione agencje.

Jakie są 4 główne typy agencji?

Na samym początku powinienem zaznaczyć, że rynek agencji internetowych jest bardzo różnorodny. Branża operuje dziesiątkami określeń na swoje usługi, a oficjalne podziały nie istnieją.

Z tego względu zdecydowałem się na pewne uproszczenia. Dla uporządkowania informacji postanowiłem stworzyć podział agencji internetowych składający się z 4 podstawowych grup:

  1. Software house’y
  2. Agencje szablonowe
  3. Agencje brandingowe
  4. Agencje interaktywne

Powyższym agencjom przydzieliłem od 1 do 4 punktów w 6 kluczowych kategoriach:

  • Programowanie – im więcej punktów, tym wyższe możliwości w zakresie tworzenia skomplikowanych funkcjonalności strony internetowej: animacji, systemów rezerwacji, integracji CRM czy funkcji sklepu online.
  • Design – wyższa ocena odzwierciedla większe kompetencje w zakresie projektowania graficznego. W przypadku projektowania interfejsu brałem pod uwagę skuteczne realizowanie ściśle określonych w tej dziedzinie zasad, a nie własne preferencje.
  • Funkcjonalność (UX) – im wyższa ocena, tym strona internetowa jest wygodniejsza w użytkowaniu.
  • Content – liczba punktów odzwierciedla pomoc w zakresie przygotowania materiałów przeznaczonych do umieszczenia na stronie WWW: tekstów, zdjęć i video.
  • Dostępność cenowa – im wyższa ocena, tym usługi agencji internetowych danego typu są bardziej przystępne cenowo.
  • Czas realizacji zlecenia – więcej punktów otrzymują agencje, które szybciej realizują zlecone zadania.

Projektem, którego dotyczyło zapytanie ofertowe, była strona internetowa składająca się z 10 podstron. Wśród oczekiwanych przeze mnie funkcjonalności znalazły się:

  • blog z aktualnościami,
  • tłumaczenie strony na inny język,
  • newsletter,
  • przekierowania do social media,
  • widżet z Mapami Google,
  • portfolio z realizacjami i case studies,
  • opinie klientów,
  • FAQ

Oprócz tego oczekiwałem stworzenia 5 opisów usług, które chciałem zamieścić na stronie. Na tej podstawie oceniłem oferty 4 wydzielonych przeze mnie grup agencji internetowych.

Jaką agencję wybrać do projektu? Tabela mocnych i słabych stron agencji internetowych

Poniższa tabela pokazuje oceny, jakie otrzymały ode mnie software house’y oraz agencje szablonowe, brandingowe i interaktywne.

Jaką agencję internetową wybrać? Wnioski z badań

W tym zestawieniu nie ma lepszych i gorszych agencji – dlatego nie sumowałem przydzielonych punktów. Każda z nich swoje usługi dostosowuje do potrzeb określonych klientów i sprawdza się w innych typach zleceń.

Kiedy warto zdecydować się na software house?

Z software house’ami warto współpracować, gdy kluczowe jest wsparcie programistyczne na wysokim poziomie. Jednak słabe strony takich firm (mało atrakcyjny design, długi czas realizacji i kiepska obsługa klienta) sprawiają, że warto oprócz tego zainwestować w usługi agencji brandingowej, która skupi się na przygotowaniu projektu. To też dobry wybór, gdy ma się własny zespół designerski.

Software house’y sprawdzają się przy zleceniach dotyczących:

  • światowego e-commerce,
  • tworzenia aplikacji mobilnych,
  • dedykowanego oprogramowania (m.in. aplikacji webowych),
  • budowania zaawansowanych funkcjonalności na stronie, np. konfiguratora wyposażenia samochodowego.

Zalety i wady agencji szablonowych

Pracownicy tworzą strony za pomocą builderów lub szablonów. Dzięki temu ich usługi są zdecydowanie najtańsze. Jednak rozwiązania tego typu mają wiele minusów, w tym:

  • brak unikalnej identyfikacji wizualnej;
  • brak możliwości przeniesienia praw autorskich (działalność na licencji);
  • kiepska wydajność i responsywność strony;
  • duże ograniczenia szablonów.

Usługi agencji szablonowej są dobre do projektów budżetowych. Sprawdzą się też w sytuacji, gdy strona jest jedynie wizytówką, a klientów pozyskuje się z polecenia (jak robią to np. fryzjerzy lub mechanicy).

Agencja brandingowa – kiedy warto nawiązać współpracę?

Dużą zaletą agencji brandingowych jest kompleksowość ich działania. Są w stanie zrealizować wiele różnorodnych projektów graficznych na wysokim poziomie. Trzeba jednak za to sporo zapłacić.

Agencje brandingowe są najlepsze dla klientów, dla których stworzenie strony internetowej jest jedynie częścią większego przedsięwzięcia, takiego jak np. światowa kampania wizerunkowa. Są też dobre do tworzenia strategii marki czy projektów graficznych, np. opakowań.

Plusy i minusy agencji interaktywnych

Agencje interaktywne szczególnie mocno dbają o projekt od strony designerskiej i technologicznej. Są dobrym rozwiązaniem, gdy strona WWW ma istotny wpływ na pozyskiwanie klientów.

Warto skorzystać z usług takich agencji, jeśli kluczowa jest jakość strony internetowej i jej identyfikacja wizualna, a nie oprogramowanie czy strategia marki. Cenowo takie projekty znajdują się pomiędzy droższymi usługami agencji brandingowych a tańszymi software house’ów. Znakomicie sprawdzają się w projektach o średniej wielkości.

Wróć do bazy wiedzy
autor
Konrad Ratajczak
CO - BROTHER AT STUDIO BROTHERS
konrad@studiobrothers.pl