Podejmujesz decyzję, że chcesz stworzyć nową stronę internetową. I od razu pojawia się problem – komu zlecić to zadanie? Na polskim rynku będziesz mógł skorzystać z usług setek, jeśli nie tysięcy agencji internetowych. Którą z nich w takim razie warto wybrać? Na co zwracać uwagę przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu współpracy?
Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się:
Na samym początku powinienem zaznaczyć, że rynek agencji internetowych jest bardzo różnorodny. Branża operuje dziesiątkami określeń na swoje usługi, a oficjalne podziały nie istnieją.
Z tego względu zdecydowałem się na pewne uproszczenia. Dla uporządkowania informacji postanowiłem stworzyć podział agencji internetowych składający się z 4 podstawowych grup:
Powyższym agencjom przydzieliłem od 1 do 4 punktów w 6 kluczowych kategoriach:
Projektem, którego dotyczyło zapytanie ofertowe, była strona internetowa składająca się z 10 podstron. Wśród oczekiwanych przeze mnie funkcjonalności znalazły się:
Oprócz tego oczekiwałem stworzenia 5 opisów usług, które chciałem zamieścić na stronie. Na tej podstawie oceniłem oferty 4 wydzielonych przeze mnie grup agencji internetowych.
Poniższa tabela pokazuje oceny, jakie otrzymały ode mnie software house’y oraz agencje szablonowe, brandingowe i interaktywne.
W tym zestawieniu nie ma lepszych i gorszych agencji – dlatego nie sumowałem przydzielonych punktów. Każda z nich swoje usługi dostosowuje do potrzeb określonych klientów i sprawdza się w innych typach zleceń.
Z software house’ami warto współpracować, gdy kluczowe jest wsparcie programistyczne na wysokim poziomie. Jednak słabe strony takich firm (mało atrakcyjny design, długi czas realizacji i kiepska obsługa klienta) sprawiają, że warto oprócz tego zainwestować w usługi agencji brandingowej, która skupi się na przygotowaniu projektu. To też dobry wybór, gdy ma się własny zespół designerski.
Software house’y sprawdzają się przy zleceniach dotyczących:
Pracownicy tworzą strony za pomocą builderów lub szablonów. Dzięki temu ich usługi są zdecydowanie najtańsze. Jednak rozwiązania tego typu mają wiele minusów, w tym:
Usługi agencji szablonowej są dobre do projektów budżetowych. Sprawdzą się też w sytuacji, gdy strona jest jedynie wizytówką, a klientów pozyskuje się z polecenia (jak robią to np. fryzjerzy lub mechanicy).
Dużą zaletą agencji brandingowych jest kompleksowość ich działania. Są w stanie zrealizować wiele różnorodnych projektów graficznych na wysokim poziomie. Trzeba jednak za to sporo zapłacić.
Agencje brandingowe są najlepsze dla klientów, dla których stworzenie strony internetowej jest jedynie częścią większego przedsięwzięcia, takiego jak np. światowa kampania wizerunkowa. Są też dobre do tworzenia strategii marki czy projektów graficznych, np. opakowań.
Agencje interaktywne szczególnie mocno dbają o projekt od strony designerskiej i technologicznej. Są dobrym rozwiązaniem, gdy strona WWW ma istotny wpływ na pozyskiwanie klientów.
Warto skorzystać z usług takich agencji, jeśli kluczowa jest jakość strony internetowej i jej identyfikacja wizualna, a nie oprogramowanie czy strategia marki. Cenowo takie projekty znajdują się pomiędzy droższymi usługami agencji brandingowych a tańszymi software house’ów. Znakomicie sprawdzają się w projektach o średniej wielkości.