Promocja marki w social mediach - jak zacząć 

Powiedzmy sobie szczerze - nie tylko mężczyźni są wzrokowcami. Nikogo już nie dziwi fakt, że obraz stał się absolutnym #musthave w komunikacji Internetowej. To dzięki obrazowi możemy zbudować wizerunek marki, społeczność i zaufanie. Żyjemy w świecie, w którym „klik” ma znaczenie dla każdej branży, więc zastanówmy się wspólnie - dlaczego warto uzbroić się w wartościowy kontent, dlaczego warto poszerzyć swoją wiedzę i jak może wyglądać codzienna praca nad social mediami. Wiedza, którą wyniesiesz z tego artykułu może pomóc Ci przy wyborze agencji social mediowej, dzięki niej zwiększysz też swoją świadomość i będziesz mógł/ła jasno określić sposób Waszej przyszłej współpracy. 


Jacy jesteśmy w internecie


Dzisiejsi użytkownicy internetu są bardzo niecierpliwi - każdy z nas chce mieć podane wszystko na tacy. I myślę, że śmiało przyznasz mi rację. Jeśli strona się za długo ładuje - wyłączasz ją. Jeśli kolorystyka na fanpage lub stronie internetowej razi Cię w oczy - wychodzisz z niej. Jeśli jakiekolwiek treści pojawiające się w social mediach są za długie albo napisane wyłącznie dla profesjonalistów - robisz out. Dodatkowo można powiedzieć, że wszyscy staliśmy się specjalistami w nieczytaniu - bo najczęściej treści skanujemy pionowo i skupiamy się na nagłówkach. Ale czy to dlatego, że jesteśmy ignorantami? Nie! Dzień w dzień jesteśmy zalewani masą informacji, przekazów, bodźców na naszych wallach i nie dziwię się, że ktoś może czuć się zdezorientowany.


Jeśli jesteś użytkownikiem social mediów, zastanów się z jak dużą uwagą scrollujesz swoją tablicę na Facebooku czy Instagramie. Robisz to zawsze w pełnym skupieniu? Czy może rozmawiasz z drugą osobą, gotujesz obiad czy oglądasz serial? Zakładam, że wszyscy świetnie sobie radzimy w robieniu kilku rzeczy naraz. Nie ma oczywiście nic w tym złego, gdyby social media pochłaniały 100% Twojego czasu - zaczęłabym się o Ciebie martwić, tylko postaw się teraz w roli swojego obecnego lub przyszłego klienta. Na co dzień jest tak samo jak Ty i ja, przytłaczany mnóstwem komunikatów, które z czasem zlewają się w całość. Dlatego musisz czymś się wyróżnić! Twoja marka musi zostać zauważona w tłumie postów znajomych, znajomych znajomych, ale też konkurencji, która nigdy nie śpi. Dlatego też tak ważny jest aspekt wizualny i troska o to by komunikacja, którą będzie kreować Twoja agencja była konsekwentna i na tyle ciekawa, że zostanie zapamiętana. Przed spotkaniem ze specjalistami, warto przygotować sobie folder z inspiracjami i wrzucić do niego to co Tobie się podoba i to na co Ty - będąc użytkownikiem/czką Internetu zwracasz uwagę. Przygotuj też personę, do której chcesz kierować komunikację o swoim produkcie czy usłudze (płeć, wiek, zainteresowania, potrzeby, obawy) - to bardzo pomoże specjalistom z agencji socialowej dobrać odpowiedni język komunikacji. Przygotuj też logotyp swojej marki, font, którym się posługiwałeś/łaś dotychczas i spróbuj określić preferowaną kolorystykę. Oczywiście w tak zwanym międzyczasie, wszystko może ulec zmianom, ale przygotowanie tych materiałów pozwoli zarówno Tobie, jak i ludziom z agencji na wypracowanie lepszej strategii marketingowej.


Określ jak chcesz, żeby wyglądały Twoje social media


Nieważne czy jesteś aktywnym użytkownikiem social mediów czy też nie, ważne jest, żebyś spróbował/ła wypracować swoje zdanie i wizję tego co chcesz pokazać na swoich kanałach komunikacji. Najłatwiejszym sposobem na to będzie poświęcenie trochę czasu na przejrzenie różnych kont i profili, żeby mieć choć w niewielkim stopniu świadomość tego co jest w trendach i żeby choć na chwilę wcielić się w rolę Twojego przyszłego klienta.

A teraz wyobraź sobie, że wchodzisz na stronę, fanpage jakiegokolwiek Instytutu Urody i pierwsze co widzisz to zdjęcie przepięknej (na oko 20 letniej) modelki, z perfekcyjną cerą i fantastycznym uśmiechem. Scrollujesz dalej walla i widzisz, że lekarze w tej klinice są młodzi, fenomenalnie wyglądają, wiecznie się uśmiechają i wszyscy są blondynami. Po przyjściu na zabieg do tej właśnie klinki, okazuje się, że zamiast młodej blondynki, zabieg wykona Ci siwy, starszy lekarz. Czy to źle, że lekarz jest starszy? Oczywiście, że nie. Ale czy nie czujesz się trochę zawiedziony/ona (specjalnie nie używam słów oszukany/na, choć niektórzy mogą tak się poczuć)? Pamiętaj o mechanizmach, jakimi kieruje się odbiorca. Pamiętaj też o tym, że chcesz zbudować z nim więź. Lepiej być bardziej wiarygodnym, pokazać swój team, ludzi, Wasze „życie od kuchni”, wspólne śniadania, wizyty pacjenta, a nie zdjęcia ze stocka. Czy nie byłoby milej przeczytać krótką historię o doświadczonym, starszym specjaliście, który uśmiecha się do Ciebie zza ekranu i jesteś pewien/na, że to właśnie On później osobiście przywita Cię w swoim gabinecie?


Z drugiej strony zastanów się, czy Twoje zaufanie wzbudziłaby strona Instytutu Urody, który w swojej komunikacji pokazuje wyłącznie wnętrza? Piękne wnętrza na pewno są godne uwagi, ale czy powinny być na pierwszym miejscu w takiej branży? Surowym wnętrzem powinni się chwalić studia projektowe, deweloperzy, firmy nieruchomościowe. Pamiętaj, żeby dokładnie przemyśleć to co i w jaki sposób chcesz przekazać odbiorcy. Wspominałam to już klika razy, ale powtórzę raz jeszcze: najlepiej to zrobić stawiając się w roli klienta, który mógłby skorzystać z Twojej usługi lub kupić produkt. Przykład Kliniki Urody Cię nie przekonuje? To pomyśl w ten sam sposób: na przykład o hotelu, salonie samochodowym, czy dentyście. I pamiętaj, że im mniej zdjęć ze stocka na Twoich social mediach - tym lepiej. Nie wstydź się siebie - jako twórcy, założyciela, pomysłodawcy. Nie wstydź się swoich ludzi. Bo to właśnie ludzie tworzą markę, pozwól swojemu odbiorcy budować ją razem z Tobą! 

Czego możesz wymagać od swojej agencji social mediowej?


Myślę, że na początku warto zacząć od budowania rozpoznawalności i wizerunku Twojej marki. Poczekaj ze sprzedażą. To czego możesz wymagać od swojej agencji by wypuścić produkt lub usługę w jak najlepszej formie to:

  • resarch - musisz wiedzieć jak Twoja konkurencja komunikuje się z odbiorcą, czy jej to wychodzi, jakie ma statystyki, konwersje, jak wyglądają jej kampanie i jakie są ogólne trendy w Twojej branży,
  • harmonogram postów organicznych - poproś o stworzenie harmonogramu postów do akceptacji, w którym jasno i wyraźnie będziesz mieć zaznaczoną datę publikacji, godzinę, treść i materiał wizualny - to da Ci większą kontrolę i świadomość tego w jaki sposób będzie prezentowana Twoja firma, 
  • harmonogram postów kampanijnych - posty to jedno, a kampania i zestawy reklam to drugie, musisz mieć świadomość, że to po Twojej stronie leży zapewnienie budżetu reklamowego, a po stronie agencji będzie leżało przygotowanie treści, grafik, chwytliwych haseł i grup, do których zostanie skierowana reklama. Tę część również będzie łatwiej przyswoić, jeśli agencja przygotuje Ci plan/harmonogram działań,
  • statystyki - po 3 pierwszych miesiącach poproś o raport, z którego się dowiesz na przykład: ile wyświetleń miały posty na fanpage’u, jaka była aktywność użytkowników, czy powiększyło się grono odbiorców, ile ludzi, dzięki kampanii weszło na Twoją stronę internetową i kupiło Twój produkt itd.,
  • pomysł - poproś swoją agencję o przygotowanie propozycji kampanii w Google, o wizję na YouTubowy kanał, a może warto byłoby założyć bloga regularnie udostępniać branżowe materiały? Nie ograniczaj swojej agencji, daj im popłynąć i otwórz się na nowe - dzięki temu możesz zyskać naprawdę sporą przewagę w swojej branży. 


Teraz sobie pewnie myślisz - „łatwo jej powiedzieć, przecież to jest tyle pracy, zaangażowania i pieniędzy”. Doskonale to wiem i zgadzam się z tym, że to nie są zmiany, które wdrożysz w ciągu jednego dnia. Wymaga to dużo zaangażowania z Twojej strony, jak i wiele kreatywnych pomysłów i narzędzi agencji, na którą się zdecydujesz. Do tego wszystkiego przychodzi myśl dotycząca finansów. Znakomita agencja social mediowa, grafik, fotograf, scenografia, dobry operator i wdrożenie jakościowych kampanii - nie należą do najtańszych rzeczy. Jednak potraktuj to jako inwestycję w siebie, swoją firmę i jej wizerunek. Nie oczekuj też, że te działania zwrócą się natychmiast. Potrzeba trochę czasu na pozyskanie nowych klientów, sprzedaż produktu lub usługi. Potrzebujesz też trochę czasu na przyzwyczajenie obecnych klientów/obserwujących do zmian w komunikacji. Pamiętaj, że Facebook i Instagram cały czas się uczą. Dlatego potrzeba też trochę czasu na to, żeby Facebook zapoznał się z kampaniami jakie będą wdrażane przez Twoją przyszłą agencję.


Krótko podsumowując: prowadzone przez Ciebie i Twoją agencję kanały w social mediach (bo uznaję to za pewnik, że między Tobą, a agencją wytworzy się bliska współpraca i wspólna wizja, na którą każda ze stron będzie miała realny wpływ), muszą odpowiadać na potrzeby użytkowników, bo część z nich to właśnie w social mediach podejmuje decyzję zakupową. Północnoamerykańska agencja e-commerce Absolunet w raporcie o trendach na 2019 rok zamieściła interesujące dane dotyczące mediów społecznościowych. Według nich 87% użytkowników uważa, że social media pomagają im w podjęciu decyzji. 87%! I co, dalej się zastanawiasz się, czy wszystkie opisane wyżej działania są potrzebne Twojej marce?

Aleksandra Majewska
Content Manager